Dropshipping ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi metodami dostawy w e-commerce. Jest on szczególnie odpowiedni dla początkujących firm, ponieważ produkty są kupowane od dostawcy dopiero po złożeniu zamówienia, co sprawia, że biznes jest łatwo skalowalny.
Spis treści
Co do dropshipping?
Dropshipping to model biznesowy e-commerce, w którym sprzedawca internetowy sprzedaje towary, których sam nie posiada w magazynie. Po dokonaniu przez klienta zakupu w sklepie internetowym, sprzedawca zamawia towar u hurtownika lub producenta, który następnie wysyła go bezpośrednio do klienta.
W związku z tym dropshipper nie ma fizycznego kontaktu z produktem i nie prowadzi magazynu. W zasadzie dropshipping jest usługą logistyczną świadczoną przez hurtownię lub producenta, ale w najlepszym przypadku hurtownia lub producent w ogóle nie występują, ponieważ na dostarczonym towarze nadrukowane jest logo i adres nadawcy sklepu internetowego. Innymi słowy, klient ma wrażenie, że towar został wysłany przez sam sklep internetowy. W związku z tym, w przypadku reklamacji, zwracają towar bezpośrednio do dropshippera.
W krajach polskojęzycznych dropshipping określany jest również jako drop shipment, w którym uczestniczą producenci, hurtownicy i sprzedawcy lub detaliści. W tym przypadku producent wysyła towar bezpośrednio do detalisty, omijając hurtownika. Hurtownik pełni jedynie funkcję handlową, ponieważ przez niego przechodzą kanały zamówień, faktur i płatności.
Model dropshippingu ma wiele zalet, szczególnie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Niezależnie od wybranego modelu, komunikacja i zaufanie z dostawcami muszą być właściwe. W końcu to dostawca jest odpowiedzialny za jakość produktu, wysyłkę i wiele innych.
Wymiana danych między dostawcami a własnym przedsiębiorstwem, np. o stanach magazynowych, zmianach cen, nowych produktach, terminach dostaw, śledzeniu dostaw itp. musi być możliwie jak najdoskonalsza. W niektórych przypadkach istnieją już zautomatyzowane rozwiązania do wymiany danych poprzez zaprogramowaną aplikację (np. Oberlo) lub można zlecić zaprogramowanie własnego rozwiązania poprzez interfejs programowania aplikacji (API). Oprócz tego dostawcy muszą oczywiście gwarantować sprawną, godną zaufania logistykę.
Jakie są rodzaje dropshippingu?
W dropshippingu rozróżnia się przede wszystkim realizację poprzez hurtownię lub magazyn konsygnacyjny. W pierwszym wariancie dropshipper ma potencjalnie dostęp do całego asortymentu hurtowni.
Jeśli sprzedawca ma w swoim sklepie internetowym produkty, które nie są już dostępne w magazynie hurtownika, zamówienie nie może być również zrealizowane. W drugim wariancie hurtownik tworzy w swoim magazynie centralnym oddzielną powierzchnię magazynową dla detalisty internetowego. Zapasy są przechowywane wyłącznie dla niego. Często jednak wiąże się to z dodatkowymi kosztami lub pewnymi zobowiązaniami do zakupu. W zamian detalista korzysta z bezpiecznych dostaw towarów. W międzyczasie pojawiły się różne zmodyfikowane modele. Wielu dropshipperów otrzymuje swoje produkty z Chin na bardzo korzystnych warunkach zakupu.
Dlatego też chińscy agenci ds. produktów już zadomowili się w Państwie Środka i wyszukują oraz kupują produkty w imieniu klientów – na przykład na Taobao, internetowej platformie handlowej Alibaby, która jest przeznaczona na rynek chiński.
Niektóre z tych agentów lub agencji również utrzymać swój własny magazyn dla danego klienta, a także dbać o markowe wysyłki produktów. Innym modelem jest kupowanie produktów w większych ilościach od Alibaby i zlecanie realizacji do centrum realizacji (np. przez Amazon) w danym kraju.
Zalety dropshippingu
Dużą zaletą dropshippingu jest niski wymagany kapitał własny. Nie musisz wynajmować lokalu ani zatrudniać pracowników. Nie potrzebujesz również magazynu i nie musisz płacić za zakup produktów z góry. Koszty powstają na przykład za hosting strony internetowej, za domenę, za programowanie strony, za aplikacje i za ewentualnie prefabrykowane rozwiązanie sklepu e-commerce (np. Ecwid, Shopify, Magento, WooCommerce itp.).
Poza tym należy oczywiście fakturować koszty własnej i nabytej pracy (np. projektowanie, logo, SEO itp.). Koszty te byłyby jednak ponoszone również w przypadku innych rozwiązań e-commerce.
Ze względu na opisane powyżej zalety, biznes dropshippingowy umożliwia również duży wybór produktów od wielu różnych producentów lub sprzedawców. Ułatwia również testowanie produktów na rynku, np. poprzez reklamę w Google Shopping, na Facebooku czy Instagramie.
Wreszcie, model ten oferuje stosunkowo duże możliwości wzrostu w niewielkim okresie czasu (dobra skalowalność).
Wady biznesu dropshippingowego
Jedna z największych zalet jest jednocześnie jedną z największych wad tej metody. Przedsiębiorca dropshippingowy nawet nie widzi sprzedawanych towarów i nie ma kontroli nad wysyłką. Nawet jeśli dropshipper zamówił produkt testowy, aby go wcześniej sprawdzić, to oczywiście nie zna szczegółowo jakości konkretnego wysyłanego produktu. Szczególnie w przypadku wysyłki z Chin, towary często giną lub ulegają uszkodzeniu. Nie tylko trzeba je wymienić, ale również znacznie spada zadowolenie klientów.
Problemem są również bardzo długie terminy dostaw dla handlowców z Azji. Z pewnością istnieje wystarczająco dużo dropshipperów, którzy sprzedają towary z Polski lub UE, a tym samym osiągają lepszą jakość, czas dostawy i zadowolenie klienta, ale wadą jest zazwyczaj niska marża zysku. Należy wziąć pod uwagę, że niebagatelna część kosztów sprzedaży produktów przypada na lokowanie reklam. Aby sklep internetowy mógł w ogóle przynosić zyski, musi być stale i w sposób ciągły optymalizowany.
Na przykład, średnia wartość zamówienia produktów zakupionych przez klienta musi być jak najwyższa. Można to osiągnąć poprzez łączenie produktów, sprzedaż hurtową, upselling (sprzedaż droższego produktu lub uaktualnienia) i cross-selling (sprzedaż krzyżowa powiązanych produktów). W zależności od tego, gdzie pozyskujesz swoje produkty dropshippingowe, możesz spodziewać się bardzo dużej konkurencji, ponieważ wielu sprzedawców detalicznych sprzedaje ten sam produkt. Jednym ze sposobów na wyjście z kłopotliwej sytuacji jest zainwestowanie pieniędzy i czasu w branding produktów i firmy. O ile nie oferuje się w całym sklepie „darmowej wysyłki”, koszty wysyłki sumują się dla klienta, ponieważ produkty zazwyczaj muszą być wysyłane od różnych sprzedawców.
Niezadowolenie z powodu wygórowanych kosztów wysyłki bardzo szybko wzrasta u klienta. Ryzyko utraty klienta jest bardzo wysokie – zwłaszcza, jeśli produkty są niskiej jakości, a jednocześnie mają długi czas dostawy. Tutaj konieczne jest znalezienie nowych i własnych rozwiązań dropshippingowych (pod względem jakości towarów, oryginalności, czasu wysyłki), które są ekonomicznie opłacalne. Zarządzanie zwrotami jest również wyzwaniem logistycznym. Szczególnie w biznesie internetowym zwroty są bardzo częste. Stopa zwrotu jest silnie uzależniona od produktu. Jak podaje EHI Retail Institute, w przypadku niektórych detalistów wskaźnik dla tekstyliów i akcesoriów w Polsce sięga ponad 50 procent.
Zarządzanie zwrotami jest szczególnym wyzwaniem dla sklepów dropshippingowych, ponieważ nie wysyłają one towarów samodzielnie. W związku z tym muszą one odbierać zwracane produkty pod wspólnym adresem i stamtąd odsyłać je do producenta lub hurtownika, aby otrzymać zwrot poniesionych kosztów. Wielu dropshipperów nie posiada jednak fizycznego adresu i musi w tym celu wynająć usługodawcę.
Jak dropshipping zmienia krajobraz e-commerce
Wielu dużych sprzedawców internetowych, takich jak Amazon czy Zappos, zaczynało od dropshippingu. Inne przykłady udanych drop-shippers w zakresie miliardów dolarów obejmują Wayfair i, w milionach, Blinds.com. Jedną z największych zalet tego modelu jest to, że przedsiębiorca może i powinien skupić się na marketingu i sprzedaży. Ponadto, pozyskiwanie produktów bezpośrednio od producentów w niemal każdej ilości jest łatwe i może być zautomatyzowane. Dlatego nie ma potrzeby posiadania kosztownego magazynu.
Dropshipping zdecydowanie nie jest martwy – wręcz przeciwnie! Jeśli dany przedsiębiorca potrafi rozwiązać wspomniane wyzwania modelu biznesowego, zwłaszcza w zakresie jakości, czasu dostawy, wiarygodności, jest to pomysłowa i szybka droga wejścia do e-commerce. Dlatego też w nadchodzących latach bardziej prawdopodobne jest, że nastąpi wzrost sprzedaży w systemie drop shipping.
Dropshipping – Podsumowanie
Ogólnie rzecz biorąc, łatwe i szybkie pozyskiwanie produktów pozwala na szybkie, wręcz błyskawiczne testowanie produktów w kanałach marketingowych i bardzo szybkie wejście na rynek (product to market). Z tego powodu cykle produkcyjne są konsekwentnie przyspieszane. Zwycięzcy są szybciej rozpoznawani, ale też szybciej umierają.
Dropshipping przyspieszy również automatyzację wszystkich procesów. Nawet wyszukiwanie zwycięskich produktów, które stanowi znaczną część drop-shippingu, zostanie zautomatyzowane przez tzw. scrapery produktów.