Kiedy mówię komuś, że zarabiam na blogu, w 90% przypadków pada pytanie: „A, da się na tym zarobić?”.
I przyznaję, że to pytanie wciąż mnie zadziwia (przynajmniej na początku). Do tej pory uważam za oczywiste, że jest to możliwe!
Bycie „blogerem” lub „influencerem” przekształciło się w ostatnich latach z hobby w poważny zawód. A blogowanie stało się poważnym modelem biznesowym. To nie za nic, że jest coraz więcej blogerów, którzy mogą zarobić na boku dochód z ich blogu lub nawet żyć z niego całkowicie.
Sprawdzone sposoby zarabiania na blogu
Poniżej znajdziesz 13 sposobów na to, jak możesz zarabiać na blogowaniu. Ze wskazówkami, przykładami oraz ich zaletami i wadami.
Google AdSense
Jednym z najłatwiejszych sposobów na zarabianie pieniędzy z bloga jest Google AdSense.
Oto jak to działa: Zamieszczasz fragment kodu na swoim blogu (np. w widżecie na pasku bocznym). W tym miejscu umieszczana jest reklama. Kiedy odwiedzający kliknie na jedną z reklam, otrzymujesz wynagrodzenie (zazwyczaj od €0.10 do €0.80 za kliknięcie, w niektórych przypadkach więcej).
Google udostępnia kilkanaście różnych rozmiarów reklam (w tym reklamy dostosowujące się do wielkości ekranu), więc dla każdego założyciela bloga powinien znaleźć się odpowiedni rozmiar.
My sami zarabiamy na nim obecnie tylko kilkaset euro. Ale znam kilku blogerów, którzy zarabiają dzięki niemu nawet czterocyfrowe kwoty miesięcznie. Wymaga to jednak zazwyczaj bardzo dużej liczby odsłon (co najmniej 200 000, jeśli nie więcej) oraz dużej liczby reklam na blogu.
Zalety
- Łatwa integracja
- Reklamy responsywne dla urządzeń mobilnych
- Reklamy automatycznie dostosowują się do zainteresowań Twoich czytelników
- Miesięczna wypłata przychodów
- Obszerne statystyki optymalizujące działania użytkowników
Wady
- Aby coś z tego wyciągnąć, zazwyczaj potrzebna jest duża liczba odwiedzających
- Zmniejsza czas ładowania
- Często blokowane przez adblockery i coraz częściej ignorowane przez czytelników
- Musi być wymieniony w polityce prywatności i wymaga wyświetlenia informacji o plikach cookie
Bezpośredni marketing banerów reklamowych
Alternatywą dla Google AdSense jest samodzielna sprzedaż banerów reklamowych na swoim blogu (tzw. marketing bezpośredni). Jeśli znalazłeś stałego partnera reklamowego, może to być bardziej znośne niż Google AdSense lub inne sieci wyświetlania.
Rozliczenia mogą być dokonywane w różny sposób, np. za kliknięcie, za odsłonę lub w oparciu o stałą kwotę miesięczną lub roczną.
O tym, że może to działać bardzo dobrze świadczy na przykład TagSeoBlog Martina Missfeldta, który dzięki wynajmowaniu banerów reklamowych zarabia około 600 € miesięcznie.
Zalety
- Czasami możliwe wyższe dochody niż z Google AdSense
- Zwykle nie jest rozpoznawany przez adblockery
- Nie musi być wymieniony w oświadczeniu o ochronie danych i nie wymaga umieszczenia informacji o plikach cookie
- Tylko niewielki wpływ na czas ładowania (przy reklamach tylko graficznych)
Wady
- Musisz sam znaleźć odpowiedniego partnera reklamowego
- Nie jest tak dobrze dopasowany do zainteresowań odwiedzających
- Klasyczne banery reklamowe są coraz częściej ignorowane przez odwiedzających
Zatrudnienie marketera
Jeśli nie chcesz sam zajmować się marketingiem swoich powierzchni banerowych, możesz również zatrudnić marketera, który wyszuka dla Ciebie odpowiednich klientów.
Oczywiście, marketer chce kawałek tortu, ale to nadal może być opłacalne dla Ciebie. Po pierwsze, marketer ma zazwyczaj duże doświadczenie w pozyskiwaniu klientów, w negocjowaniu cen i istniejącej bazy klientów.
Oprócz miejsc na banery, wielu marketerów organizuje również posty sponsorowane, więc mogą oni również przejąć Twoją pracę w tym zakresie.
Zalety
- Czasami możliwe wyższe dochody niż z Google AdSense lub marketingu bezpośredniego.
- Często również organizują posty sponsorowane
- Masz więcej czasu dla swojego bloga
Wady
- Marketer chce mieć swój kawałek tortu
- Kontrakty są często wyłączne, co oznacza, że jesteś całkowicie przywiązany do marketera i klientów, których dotyczą, jeśli chodzi o reklamę.
Programy partnerskie
Programy partnerskie są również dobrym sposobem na zarabianie pieniędzy na swoim blogu. Zasada jest bardzo prosta: umieszczasz link partnerski na swoim blogu. Jeśli odwiedzający kliknie na ten link i zamówi coś na stronie, do której prowadzi link (np. w sklepie internetowym) lub zarejestruje się (np. w newsletterze lub konkursie), otrzymamy prowizję za to zamówienie lub rejestrację.
Wysokość prowizji zależy od obszaru produktowego. W przypadku elektroniki, na przykład, często otrzymuje się tylko od 1 do 4% prowizji, ponieważ marże są dość niskie. W przypadku produktów cyfrowych, takich jak oprogramowanie, e-booki lub podobne, możesz otrzymać 30% – 60% prowizji. Programy partnerskie w sektorze finansowym również przyznają wysokie prowizje.
Najbardziej popularnym i znanym programem partnerskim wśród blogerów i właścicieli stron internetowych jest prawdopodobnie program partnerski Amazon. Jest to również dobre rozwiązanie dla początkujących, ponieważ integracja linków partnerskich z własnym blogiem jest bardzo prosta. Amazon oferuje również produkty z niemal każdej dziedziny. Niestety, prowizje są stosunkowo niskie, a czas życia ciasteczka wynoszący jeden dzień nie jest szczególnie długi.
Jeśli jesteś zainteresowany wyższymi prowizjami i chcesz promować sprzedawców innych niż Amazon na swoim blogu, najprostszym sposobem jest zarejestrowanie się w sieci afiliacyjnej. Sieci afiliacyjne skupiają pod jednym dachem setki, a nawet tysiące programów partnerskich ze sklepów internetowych i usługodawców.
Wielu reklamodawców posiada również własne programy partnerskie. Prowizje są zazwyczaj nieco wyższe tam, ponieważ nie ma sieci afiliacyjnej w między, że dostaje kawałek tortu dla realizacji technicznej. Samo partnerstwo jest zazwyczaj bliższe i bardziej osobiste i często można negocjować prowizje.
Zalety
- Mogą być dyskretnie zintegrowane z witryną i nie zakłócają płynności czytania.
- Może czasami generować znacznie wyższy dochód niż Google AdSense
- Możesz czerpać zyski ze sprzedaży produktów bez konieczności samodzielnego zajmowania się wysyłką lub produkcją.
- Śledzenie sprzedaży, płatności i fakturowanie jest zazwyczaj zautomatyzowane.
- Istnieje wiele różnych programów i sieci afiliacyjnych, co pozwala na dywersyfikację źródeł dochodu
Wady
- Musi być oznaczony jako reklama
- Często wymagają aplikacji (nie każda strona jest akceptowana do każdego programu partnerskiego)
- Sprzedaż z polecenia ma czasami długi czas przetwarzania (może to potrwać 3 miesiące, zanim sprzedaż zostanie zrekompensowana)
- Programy partnerskie mogą zmienić swoje prowizje, zostać wstrzymane lub całkowicie zamknięte (więc nie powinieneś polegać tylko na jednym programie partnerskim)
- Szczególnie nadaje się do ruchu z Google lub Pinterest (jeśli odwiedzający są już zainteresowani zakupem)
Posty sponsorowane
Posty sponsorowane (często określane po prostu jako „współprace”) to artykuły na blogu, posty w mediach społecznościowych lub kombinacja obu, za których publikację firma płaci. Przedstawiają lub prezentują produkty lub usługi firmy.
Może to być na przykład raport z doświadczeń lub testów, konkurs, przypadkowa wzmianka lub rekomendacja produktu lub relacja z wydarzenia.
To, ile możesz zarobić za post sponsorowany, zależy na przykład od liczby odwiedzających Twojego bloga, liczby Twoich followersów i interakcji na różnych kanałach social media lub od tego, jak dobrze pasujesz do marki.
Znam kilku blogerów, którzy dostają ponad 3000 euro za sponsorowany artykuł na blogu. Niebo jest nieograniczone.
Zalety
- Łatwe pieniądze
- W zależności od świadomości, zasięgu i grupy docelowej bloga, możliwe wysokie wynagrodzenie za posty sponsorowane
- Możliwość długoterminowej współpracy, np. jako ambasador marki
Wady
- Zazwyczaj tylko jedna płatność za post
- Dochód nie może być zaplanowany i jest nieregularny
- Posty sponsorowane muszą być wyraźnie oznaczone jako takie, w przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo wystawienia ostrzeżenia
- Post i/lub reklamowana firma mogą nie pasować do Twojego bloga.
- Nie możesz publikować zbyt wielu postów sponsorowanych w miesiącu lub ryzykujesz odstraszenie swoich własnych czytelników.
- Czasami Google karze Cię za nieoznaczanie linków atrybutem nofollow
Sprzedaż własnych produktów
Sprzedawanie własnych produktów na swoim blogu to najwyższa dyscyplina!
Opracowywanie, produkcja i sprzedaż własnych produktów może wymagać wiele pracy, a czasami także wysokich kosztów inwestycyjnych. Ale w zamian można zarobić więcej pieniędzy z bloga niż z wszystkich innych metod wymienionych tutaj. W końcu nie musisz się z nikim dzielić swoimi zyskami. Dostajesz cały tort, a nie tylko jego część.
Ricarda Masuhr z Pech & Schwefel, na przykład, pokazuje, że sprzedaż własnych produktów może być opłacalna. Zarabia ona pięciocyfrowe miesięczne przychody sprzedając wzory w formacie PDF.
Albo Caroline Preuss, której kurs online „(P)inteligentny Bloggen” również dobrze się sprzedaje i podobno w 2017 roku osiągnął ponad 20 000 euro sprzedaży.
Zalety
- Możliwość uzyskania znacznie wyższych przychodów niż w przypadku innych metod
- Jesteś niezależny od partnerów reklamowych
- Możesz lepiej zaspokoić potrzeby swoich gości dzięki swoim produktom
- Możesz się realizować poprzez swoje produkty
Wady
- Być może będziesz musiał poradzić sobie z obsługą klienta
- Twoje ryzyko ostrzeżenia jest wyższe i musisz zwracać większą uwagę na pułapki prawne.
- Być może będziesz musiał zainwestować dużo pieniędzy i/lub czasu w rozwój i produkcję produktu.
- Musisz zintegrować system zamówień z Twoim blogiem
- Większy wysiłek związany z wysyłką towarów (może być lepiej zautomatyzowany dzięki produktom cyfrowym)
- Więcej pracy administracyjnej i księgowej
Zbieranie dotacji
Jeśli chcesz zarabiać na blogu, możesz również zbierać datki od swoich czytelników. To często nie działa jako jedyne źródło dochodu, ale może służyć do zarabiania kilku euro na boku.
Są jednak blogerzy, którzy używają tego bardzo skutecznie, jak Snowqueen i Danielle z The Most Desired Wish Child, którzy zbierają datki poprzez swoją stronę Tipeee. W zamian za darowiznę możesz czytać artykuły trzy dni wcześniej lub otrzymywać mały, ekskluzywny newsletter.
Aby technicznie zrealizować zbieranie datków na blogu, oprócz Tipeee istnieją różne możliwości i systemy, takie jak integracja przycisku darowizny PayPal lub serwisu mikrodotacji Flattr.
Zalety
- Nierzucający się w oczy sposób na zarabianie pieniędzy z blogowania
- Prosta integracja z blogiem
Wady
- Potrzebujesz dużego, a przede wszystkim bardzo lojalnego otoczenia
- Gotowość do oddania krwi zależy od czytelnika i tematu.
- Może wymagać zminimalizowania lub całkowitej rezygnacji z innych rodzajów reklamy
- Twoi czytelnicy mogą być zmuszeni do zarejestrowania się w serwisie umożliwiającym wysyłanie darowizn
- Twoi czytelnicy mogą nie być skłonni do wpłat, dopóki nie otrzymają czegoś w zamian (np. ekskluzywnych artykułów na blogu lub e-booka)
Blogowanie gościnne
Blogerzy są obecnie bardzo poszukiwani jako autorzy gościnni lub nawet stali redaktorzy blogów korporacyjnych, jak również magazynów online lub offline.
Nie tylko dlatego, że redaktorzy zawsze potrzebują świeżych treści i zawsze szukają nowych redaktorów, ale także dlatego, że wielu blogerów przynosi ze sobą własną bazę fanów.
Ponadto, blogerzy są uważani za autentycznych i zazwyczaj komunikują się ze swoimi czytelnikami na bardziej osobistym i przyjaznym poziomie (słowo kluczowe: lojalność czytelników!), czego brakuje wielu dużym zespołom redakcyjnym.
Zalety
- Masz możliwość promowania własnego bloga
- Możesz wykorzystać blogowanie gościnne jako odniesienie do zostania autorem gościnnym dla innych blogów lub magazynów online.
- Często możesz zamieścić link do swojego własnego bloga
Wady
- Nie piszesz w tym czasie treści na swój własny blog
- Często musisz przekazać magazynowi internetowemu lub blogowi firmowemu prawa do swojego wpisu w całości (łącznie ze zdjęciami) i nie możesz wykorzystywać jego treści gdzie indziej.
Organizowanie imprez
Jako bloger możesz również zarabiać pieniądze poprzez organizowanie wydarzeń. Na przykład, możesz zaoferować warsztaty dla zainteresowanych czytelników, co jest szczególnie popularne wśród blogerów DIY lub blogerów kulinarnych.
Inną opcją jest organizowanie wydarzeń dla innych blogerów. Na przykład Clara i Ricarda odniosły sukces dzięki tej koncepcji i w ramach swojej sieci imprez BLOGST organizują warsztaty, obozy barowe i konferencje dla blogerów w całych Niemczech.
Zalety
- Bardzo dobry do networkingu, poznawania nowych ludzi i budowania własnej marki.
Wady
- Duży nakład pracy organizacyjnej (sprzedaż biletów, lokal, catering itp.)
- Częściowo związane z wysokimi inwestycjami, a tym samym z ryzykiem
- Zwłaszcza konferencje są często opłacalne tylko dzięki sponsorom
Obszar członkowski
Strefa dla członków z kosztami jest zwiększeniem lub szerszą formą bariery płatniczej. Członkowie nie tylko mogą czytać ekskluzywne artykuły na blogu, ale także uzyskać dostęp do innych ekskluzywnych treści, takich jak filmy, e-booki, cheatsheets, narzędzia, bazy danych wiedzy i podobne.
Często członkostwo obejmuje również dostęp do prywatnych grup (mastermind), sesji coachingowych czy udział w webinarach.
Zalety
- Dochody można bardzo dobrze zaplanować
- Nie musisz szukać partnerów reklamowych
- Nie musisz wysyłać swoich gości na inne strony internetowe, aby zarabiać pieniądze na swoim blogu.
Wady
- Wymaga statusu eksperta i dobrego pozycjonowania w niszy
- Techniczna integracja strefy dla członków odpowiedzialnych
- Duży wysiłek włożony w tworzenie ekskluzywnych treści
- Wymaga regularnych aktualizacji, aby klienci nie rezygnowali z subskrypcji
Kursy, szkolenia i doradztwo
Jeśli jesteś uważany za eksperta blogera w swojej niszy, możesz również zarabiać na życie z coachingu i konsultingu.
Podobnie jak w przypadku produktów cyfrowych, działa to najlepiej w klasycznych niszach doradczych, takich jak marketing internetowy, biznes i kariera, randki, fitness, finanse, self-publishing czy samopomoc. Ale jeśli potrafisz rozwiązać problemy swoich czytelników, a oni są skłonni zapłacić, z pewnością możesz to zrobić również w innych dziedzinach.
Zalety
- Możliwe wysokie stawki godzinowe
- Możesz oferować coaching i doradztwo w wielu przypadkach niezależnie od lokalizacji, np. przez Skype, WhatsApp, e-mail lub telefon.
Wady
- Wymaga statusu eksperta i dobrego pozycjonowania w niszy
Link sprzedaż lub wynajem
Innym źródłem dochodu dla blogerów jest sprzedaż lub wynajem linków z ich własnego bloga. Możesz sprzedawać linki nie tylko z artykułów, ale także z paska bocznego, strony głównej czy stopki.
W przypadku wynajmu, płatność jest dokonywana miesięcznie lub rocznie; w przypadku sprzedaży, płatność jest dokonywana jednorazowo (link jest następnie online na blogu przez uzgodniony okres czasu lub na zawsze).
Dlaczego można zarabiać na sprzedaży linków jest oczywiste: firmy, szczególnie sklepy internetowe, często mają trudności z uzyskaniem odpowiednich backlinków (np. dla poszczególnych produktów lub stron kategorii) i dlatego nie plasują się tak dobrze w Google. Dlatego też sprzedaż linków jest dla firm łatwym sposobem na popchnięcie własnego rankingu Google.
Zalety
- Bardzo mały wysiłek
- Regularne miesięczne zarobki
- W zależności od autorytetu i popularności własnego bloga, możliwe wysokie zarobki
- Łatwo jest znaleźć klientów na linki tekstowe za pośrednictwem portali internetowych, takich jak SeedingUp.
Wady
- Google może ukarać Cię, jeśli sprzedajesz linki dofollow
- Wady SEO przy linkowaniu na całej stronie (np. w stopce)
- Sprzedaż linków dofollow jest uważana za nieprofesjonalną
Sprzedaż bloga
Czyś ty zwariował? Zarabianie pieniędzy poprzez sprzedaż własnego bloga…
Ale tak, to może być opcja. Zwłaszcza jeśli kończy Ci się para i od jakiegoś czasu chcesz rozpocząć nowy projekt (kapitał początkowy ze sprzedaży bloga może się przydać!).
Radziłbym jednak zastanowić się nad tym nie dwa, ale pięć razy. Po pierwsze, Twój blog, a tym samym źródło dochodu, zniknie na jakiś czas. A po drugie, może się okazać, że nie jesteś w stanie zarobić tyle pieniędzy ze sprzedaży bloga, że oczekujesz lub że musisz zacząć coś nowego:
Problem z wielu blogów jest to, że są one przywiązane do jednej osoby i dlatego mogą być kontynuowane przez kogoś innego tylko w ograniczonym zakresie. Ponadto, kupujący są głównie zainteresowani pasywnym dochodem bloga (np. dochód poprzez AdSense lub marketing afiliacyjny), ale wiele blogów generuje prawie wyłącznie aktywny dochód (np. poprzez posty sponsorowane).
Zalety
- Sporo pieniędzy za jednym zamachem, które możesz wykorzystać na rozpoczęcie nowego projektu.
Wady
- Twój blog zniknął (a wraz z nim Twoje stałe źródło dochodu)
- Możesz nie dostać z powrotem to, co zainwestowałeś w swoim blogu lub co myślałeś, że cena sprzedaży będzie.