W dzisiejszych czasach prowadzenie skutecznych kampanii email marketingowych bez pomocy autoresponderów jest prawie niemożliwe. Dlaczego? Ponieważ autorespondery są prawdopodobnie najtańszym, najłatwiejszym i najbardziej skutecznym sposobem, aby zamienić swoich subskrybentów w klientów.
Wyobraź sobie następującą sytuację: Prowadzisz firmę doradczą. Odwiedzający wchodzi na Twoją stronę i rejestruje się, aby pobrać darmowy eBook. Podajesz mu link do pobrania eBooka – ale czy naprawdę na tym poprzestaniesz? Oczywiście, że nie!
Ponieważ jest to wyjątkowa okazja do pielęgnowania i rozwijania relacji z osobą, która wyraziła potencjalne zainteresowanie Twoimi usługami. Dlaczego miałbyś z niej zrezygnować?
Prawdopodobnie jednak nie zamierzasz teraz podnieść słuchawki i zadzwonić do niego. Nie tylko byłoby to trochę dziwne – w końcu nie masz na to czasu.
No i w tym miejscu pojawia się autoresponder.
Spis treści
Czym są autorespondery?
Autorespondery są sekwencją automatycznych e-maili wysyłanych do subskrybenta na podstawie zdarzenia wyzwalającego. Tym wydarzeniem może być pobranie lub zapisanie się (jak w powyższym przykładzie), określona data (np. urodziny lub rocznica) lub inne działanie subskrybenta (np. kliknięcie w e-mail, wizyta na stronie internetowej, zakup produktu lub nawet porzucony zakup w sklepie internetowym).
Autorespondery działają dobrze, ponieważ są ukierunkowane – w końcu e-maile są wysyłane tylko na podstawie odpowiedniej akcji lub wydarzenia. A kiedy już skonfigurujesz autoresponder, teoretycznie powinien on działać praktycznie bezobsługowo.
Więc co byłoby prawdziwą wisienką na torcie? Jeśli są one dobrze wykonane – to znaczy, jeśli wysyłasz interesujące i przydatne treści – mogą również pomóc Ci w konwersji subskrybentów w klientów.
Co jest wspaniałe, to fakt, że autorespondery nie muszą być drogie. Niektóre narzędzia do tworzenia newsletterów oferują je nawet za darmo.I właśnie o tym powiemy Ci w tym artykule – o najlepszych narzędziach do tworzenia newsletterów, których możesz używać do autoresponderów.
Jak używać autorespondera do email marketingu?
eBook jest tylko jednym z przykładów, jak możesz wykorzystać autoresponder. Jest wiele innych sposobów na włączenie go do komunikacji mailowej:
- Kiedy ktoś zapisuje się do Twojego newslettera, możesz wysłać pojedynczy email powitalny, w którym przedstawisz się i poinformujesz, jak często będą wysyłane emaile i jakiego rodzaju treści będą dotyczyć.
- Kiedy subskrybent zapisuje się na darmową wersję próbną produktu lub usługi, możesz wysłać mu autoresponder „powitalny” z poradami, jak zacząć i informacjami o różnych dostępnych funkcjach.
- Jeśli masz w swojej bazie danych daty urodzin swoich subskrybentów, możesz w dniu ich urodzin wysłać autoresponder ze specjalną ofertą lub rabatem.
- Jeśli ktoś kliknie na konkretny link w jednym z Twoich poprzednich newsletterów, możesz wysłać mu serię autoresponderów z treścią na ten konkretny temat.
- Jeśli posiadasz sklep internetowy, możesz wysłać użytkownikom, którzy zrezygnowali z zakupu, kod promocyjny, aby zachęcić ich do zakupu.
- Kiedy klient kupuje produkt online, możesz wysłać autoresponder z dodatkowymi informacjami, jak dbać o produkt.
- Kiedy subskrypcja klienta wygasa, możesz wysłać do niego wiadomość autoresponder na kilka tygodni przed, aby przypomnieć mu o odnowieniu.
- A przypadków użycia jest o wiele więcej….
Mam nadzieję, że to podsunęło Ci kilka pomysłów!
Czy jesteś gotowy na założenie swojego autorespondera – może nawet za darmo? Następnie zapoznaj się z naszą listą najlepszych narzędzi poniżej.
CleverReach
Niemiecki dostawca CleverReach, posiadający ponad 200.000 klientów na całym świecie, cieszy się dużym zaufaniem wielu użytkowników. I oczywiście autorespondery są również dostępne tutaj.
Mogą być one tworzone w dwóch różnych miejscach. Albo poprzez klasyczne menu „Autoresponder”, albo poprzez „Automation THEA”. Bardziej sensowne jest użycie THEA, ponieważ jest tu o wiele więcej dostępnych opcji.
Co nam się podoba: z CleverReach możesz nie tylko stworzyć prosty workflow, w którym np. e-maile są po prostu wysyłane automatycznie w kilkudniowych odstępach. Dostępne są również kampanie follow-up i kampanie oparte na tagach. W ramach kampanii możesz nawet przeprowadzać testy A/B!
Co można by poprawić: Niestety, CleverReach nie jest najtańszym rozwiązaniem: przykładowo 1000 odbiorców kosztuje 20€ miesięcznie (w tym nielimitowane emaile). Również zdarzenia internetowe nie mogą być jeszcze uwzględniane w automatyzacji.
Rapidmail
Z tej usługi korzysta obecnie 80.000 klientów. Wśród nich są też zapewne tacy, którzy automatyzują swoje kampanie e-mailowe za pomocą systemu autoresponder.
Autorespondery rapidmail są podzielone na trzy opcje: Welcome mailing, coroczny event mailing oraz jednorazowy event mailing.
Co nam się podoba: autorespondery są dość proste, ale dość skuteczne, ponieważ możesz szybko skonfigurować swoje autorespondery. Kolejnym pozytywnym aspektem usługi rapidmail są niezmiennie dobre wyniki w zakresie dostarczalności wiadomości e-mail.
Co powinno być poprawione: za oferowaną cenę, musisz oczywiście być świadomy, że nie dostajesz tutaj kompletnej klawiatury do automatyzacji e-maili.
Jeśli chodzi o cenę, rapidmail jest stosunkowo niedrogi. Jeśli wykupisz e-mail flat rate, zapłacisz 19€ miesięcznie za 1000 odbiorców z nieograniczoną ilością e-maili.
GetResponse
Ten autoresponder szczególnie polecam, gdyż twórcami są Polacy. Obecnie ponad 350.000 klientów korzysta z narzędzia, które jest dostępne w ponad 20 różnych językach, w tym oczywiście w języku polskim.
Podobnie jak CleverReach, GetResponse również posiada stare menu autorespondera oraz nową sekcję automatyzacji. I tu również lepszym wyborem jest bezpośrednie korzystanie z edytora przepływu pracy. Ponieważ dzięki niemu możesz zrobić o wiele, wiele więcej niż tylko autorespondery.
Co nam się podoba: możesz wysyłać maile związane z odpowiedziami, które są wysyłane np. po otwarciu lub kliknięciu w inny mailing. To, co wyróżnia GetResponse, to możliwość uwzględniania w automatyzacji zdarzeń, które dzieją się na Twojej stronie internetowej (od poziomu taryfy PRO). Istnieje również CRM.
Co należy poprawić: To, co uznaliśmy za warte poprawy, to dostarczalność, która w moich testach miała potencjał do poprawy.
Sendinblue
Ten dostawca poczty elektronicznej zawiera kilka zaawansowanych autoresponderów w darmowym planie, w tym te uruchamiane przez zdarzenia internetowe, zakupy i porzucone zakupy. Jeśli kupisz kredyt SMS, możesz nawet wysyłać wiadomości tekstowe jako część kampanii autorespondera.
Co nam się podoba: Opcje autorespondera Sendinblue (i ogólnie automatyzacje) są najwyższej klasy – co jest niesamowite, biorąc pod uwagę, że są bardzo przystępne cenowo. Redagowane w intuicyjnym edytorze wizualnym, możesz nawet przetestować swoje kampanie przed ich uruchomieniem.
Co należy poprawić: W darmowej taryfie jest dzienny limit 300 maili, co może być problematyczne dla osób z większymi listami. Dodatkowo, w taryfach „Free” i „Lite” obowiązuje górny limit 2000 kontaktów w automatyce (dopiero od poziomu taryfy „Premium” dozwolona jest większa ilość).
Benchmark
Czysty interfejs użytkownika Benchmark jest przyjazny dla oczu, a także jest niezwykle łatwym w użyciu narzędziem. Z darmową taryfą możesz używać prostych autoresponderów (nazywają to „Automation Lite”), formularzy, ankiet i raportów. Jednak zaawansowane automatyzacje są dostępne tylko po uaktualnieniu.
Co nam się podoba: Dla tego dostawcy najważniejszy jest design. Szablony e-maili są niesamowite, a edycja e-maili absolutnie prosta i nieskomplikowana.
Co należy poprawić: Niestety, ta łatwość obsługi nie dotyczy edytora autoresponderów. Nie można wyświetlić autoresponderów, które są w obiegu i nie są one zbyt elastyczne (np. nie można wysyłać autoresponderów po upływie godziny i nie można ustawić ram czasowych wysyłania). W przeszłości Benchmark również nie radził sobie najlepiej w naszych testach dostarczalności. Ponadto, darmowy plan jest ograniczony do 250 e-maili miesięcznie.
MailChimp
MailChimp również trafia na naszą listę najlepszych narzędzi, które oferują darmowy autoresponder, choć nie znajdziesz tu niemieckiego interfejsu. Autorespondery są również przyzwoite, z opcją ustawienia zautomatyzowanych kampanii e-commerce, RSS i opartych na tagach.
Co nam się podoba: 12 000 e-maili miesięcznie dla 2000 kontaktów nie jest złe. Dodatkowo, autorespondery wykraczają poza podstawowe wiadomości powitalne i rocznicowe i obejmują zaawansowane kampanie, takie jak rezygnacja z zakupu i wiadomości retargetingowe. To świetna wiadomość dla Ciebie, jeśli masz sklep internetowy.
Co należy poprawić: Jak na narzędzie tej wielkości, zaskakujące jest to, że MailChimp nie ma wizualnego edytora przepływu pracy dla autoresponderów, co może sprawić, że zarządzanie jest trochę niechlujne. Stwierdziliśmy również, że ich e-maile często trafiają do folderu reklamowego Gmaila, a nie do głównej skrzynki odbiorczej. Jeśli potrzebujesz płatnego planu, MailChimp staje się dość drogi.
Autoresponder do e-mail marketingu – Podsumowanie
A więc to tak! Masz teraz przegląd kilku solidnych narzędzi email marketingowych do prowadzenia kampanii autoresponderowych.
Który z nich jest dla Ciebie najlepszy? To naprawdę zależy od rodzaju autorespondera, z którego skorzystają Twoi klienci (i Twój biznes/stronę internetową).
Jeśli chcesz wysyłać bardzo proste autorespondery za niewielkie pieniądze i preferujesz niemiecki interfejs użytkownika, to powinieneś przyjrzeć się bliżej Rapidmailowi.
Jeśli interesuje Cię zaawansowana automatyzacja z wyświetlaniem workflow i kampaniami opartymi na tagach, to CleverReach i GetResponse będą bardzo interesującymi dostawcami.