Montażyści filmowi są kreatywnymi współtwórcami dzieł audiowizualnych, takich jak dziennikarskie materiały filmowe i reportaże telewizyjne lub artystycznie zainscenizowane produkcje filmowe i telewizyjne. Oglądają, strukturyzują i edytują inscenizowane, dokumentalne, badawcze i animowane materiały wizualne dla różnych mediów i kanałów dystrybucji. Ściśle współpracują z reżyserem w tworzeniu kompletnego dzieła sztuki, ale są odpowiedzialni za swój własny obszar. Montażyści filmowi nadają narracji filmowej ostateczny kształt.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda praca montażysty filmowego i z czym się wiąże, odpowiedź znajdziesz poniżej.
Spis treści
Jak wygląda montaż filmów?
Montaż filmu składa się z kilku etapów: Montażyści filmowi mogą rozpocząć pracę, gdy tylko pojawi się pierwszy materiał zdjęciowy. Pierwszym krokiem jest obejrzenie tych tak zwanych próbek. Poprzez selekcję i uporządkowanie materiału powstają poszczególne sceny lub fabuły, które układają się w dramaturgiczny porządek. Rezultatem tego rozwoju scen jest pierwsza część filmu, tzw. rough cut. W wielu przypadkach montażyści filmowi tworzą wstępne cięcia równolegle do zdjęć. W dalszych fazach montażu zmieniają i kondensują strukturę narracyjną filmu poprzez zmianę kolejności sekwencji cięcia, rearanżacje i pominięcia.
Podczas montażu, który zwykle odbywa się w obecności reżysera, montażyści pracują nad tempem, rytmem i czasem filmu, dokonując pozornie marginalnych zmian, takich jak wydłużanie lub skracanie scen. Równolegle z obrazem dobierane są również sekwencje dźwiękowe i muzyczne. Na koniec całego procesu pracy powstaje ostateczna wersja filmu.
Czego wymaga praca montażysy?
Praca montażysty filmowego wymaga dużej wyobraźni plastycznej i empatii. Często dopiero po obejrzeniu istniejącego materiału filmowego w montażowni staje się jasne, jaką historię można z tych obrazów ułożyć, czyli zmontować. Aby to zrobić, redaktorzy muszą być w stanie ocenić ekspresję i potencjalny wpływ scen.
Montaż, czyli twórcze kształtowanie obrazów i dźwięków w różnych gatunkach i formatach, jest kształtowaniem stylu. Dlatego montażystów filmowych uważa się za współautorów – zarówno w produkcjach filmowych i telewizyjnych, jak i w filmach przemysłowych, reklamowych, teledyskach i instalacjach kinowych. Montaż i edycja filmu odnoszą się do tego samego procesu. Oprócz skupienia się na montażu, praca montażystów filmowych obejmuje również wiedzę z zakresu dźwięku, efektów wizualnych i kamery.
Cyfrowe systemy edycyjne z ich narzędziami do edycji obrazu, efektów i dźwięku otwierają nieskończenie wiele nowych możliwości twórczych. Szybki postęp techniczny wymaga więc od redaktorów ciągłego dokształcania i doskonalenia.
Kwalifikacje specyficzne dla pracy montażysty
- Studia w zakresie montażu filmowego, szkolenie w zakresie montażu filmowego, szkolenie w zakresie projektowania mediów obrazu i dźwięku.
- Radzenie sobie z popularnymi systemami edycyjnymi i ich urządzeniami peryferyjnymi
- Struktura i organizacja projektu w różnych systemach edycyjnych
- Przygotowywanie i organizowanie montażu wszystkich rodzajów filmów
- Posługiwania się różnorodnymi materiałami archiwalnymi w obrazie i dźwięku oraz przenoszenia ich do systemu edycyjnego
- Tworzenie kopii zapasowych danych projektowych na filmach archiwalnych
- Podstawowa wiedza na temat struktury archiwów i postępowania z bazami danych
- Sprawdzanie, zabezpieczanie, kontrolowanie i ocenianie materiałów
- Rozpoznawać możliwości wystąpienia i źródła błędów w materiale cyfrowym i analogowym
- Dokonywać różnych przekształceń materiału zdjęciowego
- Tworzyć próbki na różnych nośnikach, od płyt DVD po portale internetowe
- Znajomość formatów transmisji dla telewizji, Internetu i cyfrowych pakietów kinowych
- Wiedza na temat edycji offline, online i live oraz ich różnych etapów pracy
- Wiedza z zakresu historii filmu, dramaturgii filmowej i rozwoju montażu filmowego (scenicznego i dokumentalnego)
- Znajomość prawa autorskiego w dziedzinie filmu i telewizji, dodatkowych praw autorskich, praw osobistych i ochrony danych.
- Znajomość prawa pracy i ochrony zdrowia w miejscu pracy
Wspólna treść z działem dźwięku
- Znajomość formatów dźwięku, w tym dźwięku wielokanałowego w różnych systemach edycyjnych
- Postprocessing mowy (synchronizacja mowy, ADR), synchronizacja dźwięku (Foley), efekty dźwiękowe i atmosfera
- Podstawowa wiedza z zakresu edycji muzyki i miksowania dźwięku
- Wiedza na temat możliwości zaopatrzenia w materiały dla studiów dźwiękowych, kompozytorów
Wspólna treść z działem VFX
- Zastosowanie różnych możliwości efektów w edycji
- Przygotowanie materiału do edycji obrazów generowanych komputerowo i efektów wizualnych (VFX)
Wspólna treść z działem kamerzystów
- Podstawowa wiedza na temat różnych systemów kamer i ich kodeków
- Znajomość wszystkich popularnych formatów obrazu i przestrzeni barw
Ile zarabia się jako montażysta filmowy?
Aby rozpocząć praktykę w zawodzie montażysty filmowego i wideo, należy posiadać świadectwo ukończenia szkoły. Trzyletni program szkoleniowy często wymaga odbycia stażu zawodowego i przedstawienia portfolio prac.
Średnie wynagrodzenie podczas szkolenia wynosi w przybliżeniu najniższą krajową. Po ukończeniu nauki montażyści filmowi i wideo zarabiają średnio na początek 3500 zł brutto.
Zaangażowanie jest nagradzane średnim wynagrodzeniem w wysokości od 4500 do 6500 złotych. W niektórych obszarach można uzyskać wynagrodzenie w wysokości do 7500 złotych.